Thursday, December 16

ade kt depan opis..

tapi tkleh masuk lg

sbb opis kunci tk bukak lg..

so kitorang berkampung kt luar opis..

hehhe..

ramai2 ooo..

kt sini tk cukup udara la..

pening rase nk pengsan..

lambatnye...


da 8 hari aku keje..

ok la jgk...

tk sabar nk tunggu gaji..

bleh balik kampung...

mintak izin kt ibu ngn ayah...

Friday, December 10

sekarang di opis...

keje2...

bosan je tkde org..

sume kuar..rehat..



Saturday, December 4

aku bukan student lg!!

alhamdulillah...

haha...

akhirnya aku ni dapat jugak grad...

walaupun lambat skit dari kawan2..

walaupun tk dpt konvo skali ngn kawan2...

tp berjaya jugak aku meng 'grade' kan diri aku...

huh...

aku sekarang ni da keje...

bukan student lg...

da bleh jd orang rumah dah..

eh2...

hehe...

isnin ni aku start keje kt tempat baru..

neves plk...

cmne la ek aku keje nant...

huhu....

wish me luck ok...

jgn lupe bln 8 tahun dpn datang konvo aku ramai2...

jemput2 la ye..

klau datang tu jgn lak tangan kosong je..

bawak la adiah ke,

bunga ke,

teddy bear ke,

coklat ke,

ape2 la..aku tk kisah asalkan ade..

hehe...


tgk gamba ni...

yeye...



aku nk juga...

"tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah"

(Riwayat Ibn Majah)

Wednesday, December 1

keliru..

kenapa orang dewasa tk faham kehendak hati remaja??

bukan langgar batas agama pn..

tp kenapa diorang tk rela??

ape masalahnya??

alasan yg diberi tk relevan da skrg ni

susah sgt ke??

berat mata memandang berat lg bahu yang memikul..

tk faham la ape sbnrnya yg diorg nk...

da penat nk cube paham..

dan aku da malas nk paham..

ape yg akan jd lepas ni bukan salah aku..

bukan berpunca dari aku lg..



Tuesday, November 30

ratu berhari2..

hari ni aku menganggur lg..

eh..

ade keje...keje stalk fb org...

hehe...

duk umah je tp bukan jd surirumah la..

jadi ratu tanpa dayang2...

huh...

oh..

mlm ni da ade keje...

tp mlm ni je la..

sok duk tercongok lg la dpn tv tu...

huhu..

Wednesday, November 24

akhirnya semalam berjaya jugak submit tesis..

huh..

yey...da abis blaja da..

tp mcm tknk keje lg..

tp nk duit..sape nk bg aku duit??

sila angkat tangan...

sekarang ni duk menganggur kt umah..

mggu dpn ade part time jd interviewer..

sape nk bg aku kerja??

sila2...

Monday, November 15

aku tunangan orang...wee...anda??

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri.


Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:


Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.


Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.


Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:


"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.


Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.


Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.


Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.





anda tak boleh paksa orang lain menyayangi anda seperti mana anda sayangkan orang tu..

setiap orang berhak untuk menyayangi sesiapa sahaja..

ikhlaslah menyayangi dan menyintai seseorang jika anda inginkan orang tersebut bahagia..

menyayangi bukan bererti memiliki..



Sunday, November 14

oh no...

walaupun da lepas viva tp masih terasa tension jgk..

sempat ke tk nk anta mggu ni agaknye..

huhu..



Wednesday, November 10

tadi saya kene marah..

dan skrg saya rasa sedih..

tersangat sedih..

wuuwuuuwuuu



hati berbunga...lalalala

cinta tidak pernah meminta

kerana ia sentiasa memberi

cinta membawa penderitaan

tetapi tidak pernah berdendam

dan tidak pernah membalas dendam

di mana ada cinta di situ ada kehidupan

dan kebencian pula membawa kepada kemusnahan


cinta dapat merubah rasa pahit menjadi manis

debu bertukar emas

keruh menjadi jernih

sakit menjadi sembuh

penjara menjadi telaga

derita menjadi nikmat

kemarahan menjadi rahmat




Tuesday, November 2

baby boys..

baby da besa oooo...

da 10 bulan nk masuk 11 bulan da...

cepat betul besa..

dan jd sangat lasak dan nakal..

tk reti duk dia dan suke kacau org..

tp sangat comel..

jom tgk gamba..


dia sangat suke naik moto..tunjuk muke gembira je


ntah pape la..sape la yg amik gamba ni..melompat2 nk amik gamba

haha...comel la tu..

tgk tu..sape yg lebih2 amik gamba ni??


lebih2 la plk yg sorg ni..tp sy sayang kamu lebih..

muke besa..haha..


dia tknk duk kt kamu la syg..sedih je muke dia tu..

dua jejaka yg kusayangi..tp yg besa tu lebih disayangi


tu la dua baby yang sy syg..

sorg baby kecik

sorg baby beso...

entry ni khas tuk farhana...

p/s: farhana, cepat tgk..comelkn..kn??kn??

dua2 pn comel..



sedang menyiapkan tesis di saat2 akhir..

esok nk anta kt supervisor...

harap2 diterima dengan hati terbuka..

hahaha...

sunyi plk arini..

terasa rindu kt harizal..

walaupun dia tinggal kt umah atas je..


da lame tk berjalan ngn harizal...

harap dia ok je..

tk sabar rasenye nk tunggu lg..

lambatnye..

harap2 dapat la ape yg selama ni kami tunggu..

amin...


Monday, November 1

tktau la..

jumaat lepas berjumpa dengan kawan lama di fb..

lebih kurang 8 tahun tk jumpa..

gembira dapat jumpa dan borak2 ngn dia..

tp dia masih berharapkan sy..

sedangkan saat ini sy dah ada cinta yang lain..

cinta yg penuh dengan suka dan duka...

yg cukup membahagiakan sy..

tp dia kecewa..

sy sangat sayang dan cintakan cinta sy skrg..

harizal..

yg banyak berkorban, banyak membantu, banyak mengajar..

yg sangat sayang saya tp tk begitu memanjakan...

terima kasih tuk segalanya sayang..



Wednesday, October 20

sedang bertungkus lumus menyiapkan tesis yang tk siap2...

rase cm da buat banyak je tp nape tk siap2 lg ni??

ish!!!



Monday, October 11

kesedihan telah lama bertapak dalam hati ini..

semakin hari semakin bertambah..

ku cuba sembunyikan segala kesedihan itu..

dengan sekuntum senyuman di bibir..

mungkin berjaya pada org lain..

tp tidak pada diri sendiri..

hati semakin kecewa dengan segala yang diharapkan..

harapan kini kian pudar..

berserah..



Wednesday, September 29

why??

kenapa sume org da cantik, da comel...

da feminin???

kenapa sume da jadi wanita??

kenapa aku je yg tk feminin lg??

gaya, pakaian..sume tk mcm wanita pn..

huhu....



Wednesday, September 22

Memo Buat Si Belangkas

Menyorot dahsyatnya mitos cinta meracuni pemikiran generasi muda hari ini, pelbagai maksiat menular di sana sini.

Gadis hilang harga diri. Pemuda meratah dara sesuka hati. Anak pungut merata-riti.

Ah, sekotor inikah cinta anak muda? Tidak! Cinta itu tidak kotor bahkan suci sekudus embun pagi.

Tangan manusialah yang mengotorinya.

Aduhai pemuda-pemudi yang sedang hangat bercinta!

Bukankah Allah menyediakan jalan halal buat menyuburkan cinta yang sedang mekar antaramu dengan si dia?

Kenapa tidak nikah sahaja? Boleh khalwat lama-lama.

"Ingat nikah tu senang?!" Mungkin ini persoalannya.

Mungkin ini yang membelenggu pemikiran anak muda yang sedang bercinta.

Sama ada jawapannya senang atau susah, setiap pasangan yang sudah jatuh hati perlu ada niat untuk memilih jalan halal lagi diberkati ini.

Niat yang bersih berperanan mengawal diri agar terhindar dari lembah zina terkutuk dan segala perkara yang menghampirinya.

Apa yang dinamakan cinta lelaki dan perempuab asing hanya boleh dinikmati selepas berumah tangga. Ingat tu!

Kunasihatkan diriku jua dirimu hai muda-mudi, dalam urusan jodoh, apa pun keputusan buatlah sebagaimana yang dianjurkan oleh syarak dengan jalan istikharah dan musyawarah (berbincang).

Andai di sana nampak keserasian, usah terlalu fikirkan masalah, berfikirlah dengan optimis.

Ambil langkah yang diizinkan Allah seterusnya iaitu dengan berkhitbah (bertunang) dan saling setia pada janji syarak yang menghampiri zina lagi tidak diredhaiNya.

Khusus buat pemuda-pemudi yang sedang dilamun cinta,

Penulis ingin berbicara dengan muda-mudi yang sedang lemas dalam lautan cinta.

Teristimewa buat mereka yang tidak meletakkan nikah sebagai prioriti sekarang, demi untuk meneruskan belajar atau mengejar cita-cita.

Seringkali bila ditanya pada syabab (pemuda) tentang kenapa tak segera berzaujah (menikah), mereka amat risaukan masih tak mempunyai pekerjaan tetap.

Sedangkan ada hadis yang mana Nabi berpesan agar menyegerakan nikah bagi yang sudah bertemu calonnya.

Pemuda selalu bimbang jika tak mampu memberi nafkah kepada bakal bidadari dan seluruh isi rumahnya nanti.

Faktor ekonomi amatlah membebankan benak mereka. Betulkan ya syabab?

Kerisauan ini lumrah... ia lahir dari kesedaran bahawa perkahwinan itu bukan suka-suka tapi penuh tanggungjawab.

Sesetengah orang membuat perhitungan hidup secara matematik, contohnya jika seorang memerlukan biaya RM1000 maka dua orang memerlukan RM2000.

Hidup sendiri pun sukar dibiaya apatah lagi membiayai hidup orang lain.

Faktor ini membuatkan sang pemuda takut berkahwin.

Gambaran seperti ini semakin memberat apabila hidup dikuasai berhala bernama materialisme.

Apatah lagi masyarakat terlalu meletakkan ukuran materialisme dalam menjalani hidup.

Al-Quran mengecam keyakinan materialisme seperti ini dan menyuruh kita berfikiran optimis. Lihatlah Allah memberi berita gembira berupa kecukupan kehidupan bagi pasangan yang berkahwin:

"Dan nikahkanlah orang yang sendirian antara kamu, dan orang-orang yang layak nikah di antara hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya, dan Allah maha luas pemberian_Nya lagi maha mengetahui." - An-Nur: 32

Nah, itu jaminan Allah. Jaminan siapa yang lebih patut dipercayai?

Umar al-Khattab, sahabat agung, pernah berkata sebagaimana dikutip dari al-Qurtubhi:

"Saya sangat takjub dan hairan dengan orang-orang yang tidak mahu menikah kerana takut miskin, dan tidak mahu mencari kekayaan melalui perkahwinan, padahal Allah telah menjaminnya."

Nabi Muhammad s.a.w juga memberi gambaran yang praktikal.

Dalam sebuah riwayat dari Abu Hurairah r.a:-

"Makanan dua orang dapat mencukupi tiga orang, dan makanan tiga orang dapat mencukupi empat orang." - Riwayat Bukhari dan Muslim

Tidak hairanlah Ibnu Mas'ud pernah berkata, "Carilah kekayaan dan rezeki melalui pernikahan," kemudian beliau membaca firman Allah dalam surah An-Nur: 32

Apalagi, sama-sama hapuskan berhala materialisme dalam hati dan fikiran.

Buat kaum Hawa,

Yakin dan percayalah pada insan yang telah ditunjukkan Allah dalam istikharahmu walauapapun keadaannya pada masa ini, asalkan baik agamanya. Sama ada dia masih belajar atau masih bertukar-tukar kerja, percayalah padanya.

Buat Syabab,

Rezeki Allah amat luas, jangan dirisaukan sangat. Walaupun sesuatu pekerjaan itu tidak terpandang di sisi masyarakat contohnya bekerja sendiri namun terakam mulia dalam hadis Rasulullah s.a.w.

Beliau bersabda:

"Pekerjaan yang terbaik adalah usaha seseorang dengan tangannya sendiri dan semua penjual beli yang baik." - Riwayat Ahmad, Baihaqi dan lain-lain

Jika kerisauan untuk menikah disebabkan faktor orang tua, berbincanglah dengan mereka penuh hikmah.

Hati mereka milik Allah, dipegang Allah dan boleh dilunakkan oleh Allah dalam sekelip mata.

Ianya menuntut doa, kesungguhan dan keberanian.

Orang tua akan cair jua dengan kebaikan kerana merekalah insan yang paling inginkan kebaikan untuk seorang anak, Percayalah!

Jika terubat segala kerisauan dan tertanam kukuh sebuah keyakinan maka laksanakanlah khitbah (pertunangan).

Selama tempoh khitbah, berkongsilah apa yang dirasakan mustahak dan tidak terlalu kerap berhubung untuk menjaga kesucian ikatan.

Tempoh itu sesungguhnya amat menguji. Pastikan ikatan itu terjaga dari kelalaian dan segala perbuatan yang menghampiri zina.

Laksanakanlah ikatan dengan mana paling memudahkan lelaki. Aisyah r.a menjelaskan:-

"Sesungguhnya di antara keberkatan wanita ialah memudahkan peminangan dan kemudahan maharnya". - Riwayat Ahmad

Oh, kaum Hawa!

Tidakkah kamu mahu menjadi wanita yang berkat? Oh, mudah kahwin itu rupanya jika ikut agama!

Apa tunggu lagi wahai yang dah berpunya? Pilihlah untuk berkahwin.

Takutlah pada Allah melebihi takutmu pada segala persoalan di benakmu.

Yakinlah pada Allah. Berdoalah padaNya agar dipermudahkan nikah buatmu.

credit to : iluvislam.com



Friday, September 3

eh...da nak raye da???

tp cm tk rase pn mcm hari raye..

cm tk meriah..cm sunyi je..

mcm ade yg tk kena la..

impian tk tercapai lg kot..

sbb tu la cm tkde semangat je ari2..

rase nk tido dari pg sampai pg esoknye...


da dekat tp masih rindu..

tp nanti jauh balik..

arie nk balik duk kt segamat..

pasni tkde la gosok baju, basuh baju jemur baju, anta baju,

tuk arie...



Sunday, August 15

tengah basuh baju mlm2 ni....

tk tido sampai sahur terus kot..

pas sahur baru tido...

weee..



Monday, August 9

nak ke tk??

nak ke tknk ek??

nak tp takut...

taknak tp nak jgk...

aduh!!!

pening la cmni..

susahnye nk buat keputusan....



hari ahad yang menggembirakan

hari ahad adalah hari cuti ok..

so..

mr arie pn akan bercuti jugak..

time tu je la mase tuk kitorang g jalan2 carik pasal tp tkde pasal sgt la...

semalam aku jd ala2 wife lg la...

basuhkan baju2 mr arie termasuklah baju kerja dia..

then dalam kol3 lebih g dating kt kedai umi mcm biase...

makan mee goreng basah..

siap bleh g tgk kak baroh masak lg..

pastu bleh lak angkat pinggan masing2..

buat macam umah sendiri plk...

customer2 lain da pandang semacam je..

bese la..

pempuan cantik dan lelaki kacak..

sume la nak pandang..

hehehe..


pastu trus bertolak ke kawasan area2 dengkil..

destinasinya adalah umah abang ijan dan kak wani...

abang kepada mr arie...

saje je singgah umah baru diorang..

sambil2 buat lawatan muhibah....

pastu lepak2 makan malam kt situ...

nasik putih+ikan stim+sayur kacang dan cendawan..

tu je yang kak wani larat nk masak..

sbbnya..

kak wani pregnant sekarang..

lupe lak bpe bulan..

yang paling heaven skali...

ANAK KEMBAR...

best gle..skali kuar dapat 2 trus...


aku pn nk anak kembar jgk...

tkpe2 nant da kawin ngn mr arie nk mintak kt dia la anak kembar...

hehe...

pastu dalam kol10 g umah akak aku plk...

bg baju syaiful..

da besa da dia skrg..

comel sgt..

pastu bertolak balik umah sewa...


wt checklist jp

iron baju da siap...

lipat baju pn da siap..

kol 6 wtkn air pastu g anta air ngn bju keje mr arie kt umah atas...

tp tesis aku je yg tk siap2 lg...

huhu..

yg tu mmg hell..


ngantuk la...

nk lelap kejap..

daa..




Sunday, August 8

meet my old friend

semalam hari yang mengejutkan dan sedikit menggembirakan jugak la...

sebabnya...

i have found my old friend...

suke2...

kawan mase form1 kt sekolah dulu...

abis je form 1 da lost contact sbb dia da pindah sekolah lain...

tp sekolah yg dia pindah tu dekat je kot...

daerah yang same gak..

dulu kecik je dia..tp sekarang da besa...

army da skrg ni...

harap lepas ni selalu keep in touch la...

da pg da ni..

arie tk blk keje lg...

berkonsert betul diorg ni..

lapar plk ni..

aduh...

okla daa...



Saturday, August 7

tkde kerja....

selamat hari sabtu sume..

huhu..

arini duk kt umah je..bosan la plk..

mengantuk lg..mlm td tk tido..

arie keje plk..tkde sape nak teman ku kt sini...

kurang kasih sayang da aku ni..

sangat kesian..

keje berlambak3 lg..tp sume malas nk wt..

alamak!!!!sakit perut plk la....

nk g wt appointment ngn mr.T jp..

daa....



Wednesday, August 4

rutin harian sejak semenjak ni...

semenjak je bukan dua menjak..

kene bangun pagi2 iron baju, masak air,sediakan air minum....

pastu kne hantar kt husband...eh..bukan2..

bakal husband kt umah tingkat atas...


dia g keje kol7 lebih...

so kne bangun awal siapkan sumenye...

tetibe rase cm da berhusband plk

hehe...


ngantuk plk..

jap lagi sambung tido la..

daa...


Thursday, April 22

tanya sama pokok...

Tanya sama pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,
Tanya sama angin apa sebab goncang,
Nanti jawab angin tanyalah awan.

Awan nanti kata aku kandung air,
Sampai tempat sejuk aku pun cair,
Tengok dalam air nampak bayang-bayang,
Campak satu batu bayang pun hilang.

Tanya sama hati apa rasa sayang,
Apakah tandanya nampak dipandang,
Kumbang rayu bunga bulan dan bintangnya,
Mula tanda-tanda hubungan mesra.

Tanya sama hati pernahkah merindu,
Tiba masa lena apa mimpimu,
Masa berjauhan apa nan dikenang,
Bila difahamkan itulah sayang.

Jikalau tidak kerana sayang,
Kuntuman kasih tak mungkin kembang,
Andai jemu mengganti rindu,
Jambangan rindu tentulah layu.

Tanya sama hati pernahkah merindu,
Tiba masa lena apa mimpimu,
Masa berjauhan apa nan dikenang,
Bila difahamkan itulah sayang.



Monday, March 8

IWK lawatan muhibah..hehe

salam...

woah!!!!da lame tk updated blog ni..
nk updated pasal ape ek??
huhu...
da la tkde keje ni...
bosan plk...
tp malas je nk updated...

aritu kitorang g IWK...
Indah Water Konsortium...
tau kitorang wtpe kt situ??
tgk diorg proses air kumbahan...
ade sludge cake..
ape ntah lg..
da la busuk pastu panas lg
mcm nk pengsan je sume...

mule2 g kt IWK bdr tun razak cheras
pastu kt putrajaya plk..
awal2 ok lg..second round punye tu mmg tk la..
tkleh blah rase cm nk pengsan..

tgk gamba2 jom..






okeiii...
tu saje tkleh lebih2...
daa..


Wednesday, March 3

Friday, February 26

exam tggl satu lg..
assgment u3 settle..
report n job interview je tinggal..
pastu bleh enjoy...



Monday, February 22

sengal2 kepala

tengah pikir cmne nk wt literiture review tuk u3 ni..
ape la aku nk carutkan ni..
otak...
cepat3 pikir..sambungkan segala saraf yg ade kt kepala otak aku ni...
pening2...
rabu kol2 da nk kne present da..

huhu...
ramainye org nk kawin...
sahabat2 ku pn da ramai yg mengakhiri zaman bujang...
tetibe rase nk kawin jgk...
wahaha...

sape nk kawin ngn aku sila angkat tangan???
haha..
sengal plk aku ni..
pening ni..
projek...mid exam...present...report...
sume pn tk siap lg...

sape nk tolong aku???
please!!!
tetibe nk doa..
ya allah..percepatkan la jodohku dengan arie..
dan permudahkanlah ia..
agar diri kami terpelihara dari sebarang perbuatan dosa..
agar kami boleh menghalalkan yang haram dengan ikatan pernikahan...

cepat2 tolong aku aminkan
ramai2...
aminnnn....



bohsannn...

tk tido lg aku ni..
nk siapkan assgment u3..
tp cm tkde kuase lak..
rabu kne anta ngn present skali

huhu...
bosannye...
sape nk teman aku..
arie tgh basuh moto...

dia kalau da dapat basuh moto bukan reti sekejap...
4jam pn tk sedar..
ntah ape yg dia basuh ntah..
pastu tayang3 mcm da kilat sgt la tu..
pastu pegang skit pn tkleh..

siap kate aku calar tkpe..
tp moto calar tkleh..
cis...
sengal ubi kayu..




Sunday, February 21

author baru..

hallooooo....

saya adalah pemilik bersama blog ini...
cube teka sape saya??
superman??
ultoman???
batman??

salah...salah...dan salah lagi..
saya adalah jeng3...
mr. arie...
buah hati pengarang jantung ntah ape2 lg ntah..
kepada cik fatiha...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ok...
saya tipu!!!
saya adelah cik fatiha yang menyamar jadi mr.arie...
saje je nk gune user dia...
nk try2 je..

jangan marah aa...
pasni tk menyamar lg..

just nk bagitau je..
skrg blog ni mempunyai 2 author..
iaitu cik fatiha n mr.arie...
ni blog cintan-cintun dan pengalaman kami..

wink...wink..wink...

sampai ketemu nant..
daa...
blogger-emoticon.blogspot.com



Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

love is the source of unity

love is the source of unity