Sunday, April 19

keSediHan bukAn kehArusaN


kesedihan itu hanya akan memadamkan api motivasi, membunuh roh semangat dan membekukan jiwa. dan kesedihan itu ibarat penyakit demam yang membuat tubuh menjadi lemas dan seterusnya tidak berdaya.

kesedihan hanya memiliki daya yang menghentikan dan bukan menggerakkan. rahsia untuk menghindari itu semua adalah dengan menanamkan prinsip bahawa kesedihan adalah sesuatu yang boleh ditangani dan bukannya sesuatu yang tidak boleh dikawal sehingga kita harus menyerah kepadanya. kesedihan juga sama sekali tidak mendatangkan manfaat bagi hati, bahkan ia merupakan sesuatu yang amat disenangi oleh syaitan. maka dari itu , syaitan selalu berusaha agar seseorang hamba itu bersedih untuk menghentikan setiap aktiviti dan niat baiknya.

kesedihan adalah merupakan sahabat akrab kecemasan. adapun perbezaan diantara keduanya adalah apabila sesuatu perkara yang tidak disukai hati itu dan ia belum terjadi, ia akan menimbulkan kecemasan. namun apabila sesuatu kejadian yang tidak diinginkan dan ia telah terjadi, maka ia akan menimbulkan kesedihan. manakala persamaannya pula ialah kedua - duanya boleh melemahkan semangat beraktiviti dan mematikan kehendak hati untuk berbuat sesuatu kebaikan.

kesedihan boleh mengotori kehidupan dan ia juga merupakan suntikan beracun yang berbisa bagi jiwa yang boleh mengakibatkan kelesuan, keluhan dan kebingungan. kesedihan juga boleh membawa kepada kemurungan yang mengelapkan hati dan akan membuat seluruh keindahan menjadi layu. dengan kesedihan, keadaan yang baik berubah menjadi buruk dan kehidupan yang menggembirakan menjadi mati kerana kesedihan pada akhirnya akan menumbuhkan pesimisme, penyesalan dan kebinasaan diri yang tiada tara.

meskipun demikian, pada tahap tertentu kesedihan memang tidak dapat dihindari dan ianya pasti akan dilalui oleh seseorang. jadi pandai2 la mengawal kesedihan...

2 comments:

CikLieYzaOnline said...

"Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah."
At-Taghabun:11

Anonymous said...

don't be sad teha
don't be...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Followers

love is the source of unity

love is the source of unity